Beperkt houdbaar
GETA, Arnhem, emaille, vlakke metaalplaat, blauw op wit, ca. 1936, 300x350mm
NZH, Haarlem, papieren raambiljet, 1931.
Gereduceerde prijs
Het geëmailleerde bord "agentschap" van het Rotterdamse vervoerbedrijf RET lijkt voor de eeuwigheid gemaakt. Het is niet alleen duurzaam maar ook bijna tijdloos. Modern van vormgeving en zonder informatie die aan verandering onderhevig is. De borden zijn dan ook gedurende vele jaren in het straatbeeld te zien geweest.
Het hiernaast afgebeelde bord van de Gemeente Elektrische Tram Arnhem (GETA) is ook robuust in emaille uitgevoerd. De gegeven informatie staat echter bloot aan veroudering. Bij een tariefwijziging moet er iets gebeuren. In voorkomende gevallen werd de verfkwast gehanteerd en werd er een andere prijs over het oude bedrag geschilderd. Men kon ook een plaatje over de getoonde prijs plaatsen met daarop het nieuwe bedrag. In beide gevallen was dat geen elegante oplossing. Op zondag 17 september 1944 kwam er sowieso een onverwacht einde aan het trambedrijf. Tijdens de Slag om Arnhem werd het trambedrijf verwoest. na de Tweede Wereldoorlog keerde de tram niet terug. Arnhem koos voor de trolleybus en de naam van het vervoerbedrijf werd gewijzigd in Gemeentevervoerbedrijf Arnhem.
Couponboekjes zijn een variant van een meerrittenkaart. In een omslag zijn meerdere biljetten of coupons bijeengebracht. Om de voorverkoop te bevorderen was de prijs van zo'n couponboekje iets lager dan de som van tien losse biljetten. Een voordeel voor het bedrijf was dat de conducteur op de tram minder handelingen hoefde te verrichten en de passagiers zodoende efficiënter kon bedienen. Bovendien kreeg het trambedrijf door de verkoop van rittenkaarten of couponboekjes al ontvangsten ruim voordat de verkochte dienst geleverd was.
In 1936 waren er nog munten van een halve cent en van twee en een halve cent in algemeen gebruik. De prijs van een rit staat dan ook op de halve cent nauwkeurig vermeld.
Zomer
De aanbieding van de Noord-Zuid-Hollandsche Tramweg-Maatschappij (NZH) voor de zomer van 1931 is als papieren aanplakbiljet uitgevoerd. In dit geval heeft het trambedrijf rekening gehouden met de beperkte duur van de aankondiging. De papieren biljetten werden op de ruiten van de tramrijtuigen geplakt. Opmerkelijk is de speelse vorm van het papier.
De persoonlijke Marken- en Volendamkaart is ook geldig lijn 13 van de Gemeente Tram Amsterdam (GTA). De reis van Amsterdam naar Edam moest in 1931 nog per boot en per metersporige stoomtram van de Tweede Noord-Hollandsche Tramweg-Maatschappij (TNHT) gemaakt worden.
Tussen Edam en Volendam reden normaalsporige stoomtrams. Vanaf 1 december 1932 werd de exploitatie van de tramlijnen van Amsterdam naar Edam en Purmerend overgenomen door de NZH. Toen werd er een derde rail gelegd tussen Edam en Volendam en werd de metersporige tramlijn geëlektrificeerd.
Maak jouw eigen website met JouwWeb