Dubbele remmen !

GVB Amsterdam, geëmailleerd rood op geel, ovaal, grootste breedte 167 mm, 1955,

Blauwe wagens 396-445, aanhangrijtuigen 701-880

GVB Amsterdam, kunststof, 261x46 mm, 1955, drieassers 891-950, 951-1000

GVB Amsterdam, kunststof 178x54 mm, 1957, gelede wagens 551-587, 601-669

Angstaanjagend

Na de Tweede Wereldoorlog was het wagenpark van de tram in Amsterdam verouderd en door de omstandigheden zwaar belast en matig onderhouden. De aanschaf van zestig drieassige motorwagens en vijftig bijbehorende aanhangrijtuigen had de materieelpositie niet wezenlijk verbeterd.

De nieuwe drieassers waren als eerste van elektromagnetische railremmen voorzien. De in Engeland door EMB gefabriceerde railremmen vertoonden echter veel storingen. De tweeassige trams hadden in het geheel geen railremmen en aanrijdingen waren aan de orde van de dag. Bij een ongeluk op het Stationsplein op 12 oktober 1953 bezweek een PTT-beambte in het ziekenhuis aan zijn verwondingen. Dat was de druppel die de emmer deed overlopen! De kwestie leidde uiteindelijk tot ontslag van directeur Hofman. 

De nieuwe directeur Ybema kreeg van de gemeenteraad volop krediet voor vernieuwing van het wagenpark. De ontslagen directeur Hofman had hier jarenlang tevergeefs om gevraagd. 

Naast het bestellen van geheel nieuwe gelede trams werden de EMB-railremmen van de 110 drieassige wagens vervangen door remmen van het fabricaat Hanning & Kahl. Ook voor de jongste tweeassige trams; de Blauwe wagens met bijbehorende aanhangrijtuigen werden railremmen besteld.

In de aangepaste tweeassers verschenen geëmailleerde opschriftbordjes met de angstaanjagende en raadselachtige tekst "Houdt u steeds goed vast, dubbele remmen!" De bordjes hadden een rode tekst op een gele achtergrond. Geëmailleerde bordjes in andere kleuren dan zwart en wit zijn zeldzaam en opvallend. Voor de doorsnee passagiers zal het de vraag geweest zijn wat dubbele remmen nu exact zijn. Naast de handrem en de elektrische generatorrem werden als noodremsysteem de magnetische railremblokken aangebracht. Bij een noodremming werden die elektrisch bekrachtigd waardoor ze magnetisch vastkleefden aan de rails. Een tramstel kon op die manier abrupt tot stilstand gebracht worden. In 1955 waren bijna alle Blauwe wagens van railremmen voorzien.

In de drieassers werden kunststofbordjes aangebracht. De typografie was gelijk aan de opschriften in de tweeassige trams maar de opvallende gele ondergrond was achterwege gelaten.

Vanaf juni 1957 kwamen de nieuwe enkelgelede trams in dienst. De elegante en fraai vormgegeven wagens maakten een entree op de Leidsestraat-lijnen 1 en 2. In die moderne wagens waren uiteraard vanaf het begin railremmen aanbracht. Ook in de gelede trams werd het publiek gemaand zich goed vast te houden. In de nieuwe wagens werd niet voor geëmailleerde bordjes maar voor het moderne kunststof gekozen. De teksten waren iets minder nadrukkelijk. Hoofdletters waren achterwege gelaten en het uitroepteken waarmee de boodschap kracht bij gezet werd was op deze versie verdwenen.

Lees meer:

 

Terug naar: