Zwart-wit
Bestemmingsfilm RET, Rotterdam, zwart op wit linnen, ca. 1939.
Station Delftsche POORT
Veel trambedrijven gebruikten kleuren om de tramlijnen van elkaar te onderscheiden. Die lijnkleuren werden op borden getoond. Voor de moderne trams die vanaf 1929 in Rotterdam in dienst werden gesteld, zijn voor het eerst lijncijfer- en richtingfilms toegepast. Op een lange rol linnen waren de bestemmingen afgebeeld. De bestemming naar keuze werd d.m.v. een slinger in de juiste positie gedraaid. De richtingfilm werd vanachter af verlicht. Op die manier was er een heldere en duidelijke bestemmingsaanduiding gerealiseerd die snel veranderd kon worden. Voorheen moest een personeelslid op het dak klimmen om de borden te vervangen, door toepassing van de lijnfilm volstond een draai aan de slinger.
Oorspronkelijk droegen de lijnfilms in Rotterdam zwarte letters en cijfers tegen een gele achtergrond. Dat paste fraai bij de gekozen huisstijl maar was minder goed leesbaar. Vanaf 1939 ging men er in Rotterdam toe over om de bestemmingen wit tegen een zwarte achtergrond te tonen. Zo'n richtingfilm kon wel een vijftigtal teksten bevatten.
De getoonde richtingfilm is er een van de eerste zwart-witte generatie in Rotterdam. Dat is ook te zien aan lang verdwenen bestemmingen zoals het oude Station D.P. dat in 1957 vervangen werd door het Centraal Station. De remise Charlois werd op 1 september 1952 voor de normale exploitatie gesloten. Naar de Lange Hilleweg op Rotterdam Zuid rijden sinds de opening van de metro op 10 februari 1968 geen trams meer.
Bestemmingsfilm, RTM, Rotterdam, motorwagen M74, zwart op wit linnen, ca. 1948.
Goederentram
Het eveneens vanuit Rotterdam opererende streektrambedrijf RTM (Rotterdamsche Tramweg-Maatschappij) zette na 1948 een grootschalige modernisering in. Stoomlocomotieven werden vervangen door dieselmotorwagens en diesellocomotieven. Een deel van het dieselmaterieel kreeg een modern jasje in de heldere kleuren rood en crème, afgezet met vrolijke biezen en voorzien van vogelnamen. Op dat dieselmaterieel was aan de voorzijde een fimkast met bestemmingsaanduiding aangebracht.
Omdat zo'n diesel ook een goederentram kon trekken, bevond zich tussen de plaatsnamen de tekst 'GOEDERENTRAM".
Deze richtingfilm is afkomstig uit de houten motorwagen M74 die na de Watersnoodramp van 1953 in de werkplaats Brouwershaven geïsoleerd kwam te staan en nooit meer in dienst genomen is. Door de Watersnoodramp werd het tramnet gedecimeerd en was er minder behoefte aan trekkrachten. Het oudste materieel kon gemist worden en motorwagen M74 werd nagenoeg vergeten en aan zijn lot overgelaten. Jaren na de ramp stond de wagen nog steeds in de verlaten werkplaats.
Lees meer:
- Puzzelstukjes- Hoe na vele jaren een filmkast uit een kleine Schindler-tram van de RET in Rotterdam weer gecompleteerd werd.
Terug naar:
Maak jouw eigen website met JouwWeb