De AANDACHT van HET personeel niet afleiden

RET, Rotterdam, emaille, donkergrijs op lichtgrijs, 240x44 mm, vanaf 1929.

Algemeen in Rotterdam

Op alle mogelijke manieren is het reizende publiek in trams erop gewezen de aandacht van het personeel niet af te leiden. In Rotterdam gebeurde dat vanaf 1929 met een algemeen gebod. Zowel trambestuurder, conducteur als overige mogelijk in de wagen aanwezige functionarissen van het trambedrijf mochten niet gestoord worden bij het uitoefenen van hun professionele taak. De tekst is bijzonder want juist de conducteur trad op als de gastheer op de tram De traditionele conduceur stond bekend om een vaderlijk optreden, gemoedelijkheid  en een zekere dosis humor. De Rotterdamsche Elektrische Tram (RET) paste deze bordjes toe in de gemoderniseerde tweeassers, de vierassers van 1929 en 1931 en in de Allan-motorwagens van 1950/51.

Specifiek in Amsterdam

GTA, Amsterdam, emaille, zwart op wit, 364x52 mm, circa 1919.

De Gemeentetram Amsterdam (GTA) was specifieker met het verbod. In de hoofdstad was het aan het personeelslid dat de tram bestuurde verboden om tijdens het rijden te spreken. Stond de tram stil dan was praten  wel geoorloofd. Het opschrift is ouder dan het Rotterdamse exemplaar, het bordje stamt uit circa 1919. We zien een omkering in de relatie tot het publiek; in Amsterdam is het verbod om te spreken aan het personeelslid opgelegd. De klanten staan in hoog aanzien en die leg je zo weinig mogelijk beperkingen op! Tien jaar later zijn de maatschappelijke verhoudingen gewijzigd; de Rotterdamse RET gebiedt de klanten om het personeel niet af te leiden.

Oude spelling in Vlissingen

PZEM, Vlissingen-Middelburg, emaille, donkerbruin op crème, 200x41 mm, circa 1931.

In de oudste trams (vanaf 1864) waren de opschriften in sierlijke letters geschilderd. Vaak zijn die teksten verfraaid met gekrulde biezen. In de loop der jaren werden de aankondigingen zakelijker. Bij een opfrisbeurt van het interieur kostte het veel inspanning om de geschilderde teksten opnieuw aan te brengen. Bij een modernisering bracht de Provinciale Zeeuwsche Electriciteits-Maatschappij (PZEM) - exploitant van de elektrische tram Vlissingen-Middelburg - omstreeks 1931 geëmailleerde tekstbordjes aan. Het lidwoord "den"  heeft nog een naamvalsverbuiging. In 1934 werd met de spelling Marchant de naamvalsverbuiging afgeschaft. Het zou nog tot 1947 duren voordat de versimpelde spelling algemeen ingevoerd werd. 

 

Universeel bij de Blauwe Tram

NZH, emaille, blauw op wit, 325x35 mm, vanaf 1924.

De Noord-Zuid Hollandsche Tramweg Maatschappij (NZH) had van die spellingwijziging geen last. Kort maar krachtig werd het lidwoord voor "bestuurder" weggelaten. Daarmee bleven de opschriften ook na de spellingswijziging eigentijds. Het vervoerbedrijf met robuuste donkerblauwe trams werd door het publiek in Den Haag, Leiden en Haarlem de "Blauwe Tram" genoemd. Voor de opschriften in de vanaf 1924 in dienst gestelde trams werden blauwe letters gebruikt. Het bedrijf deed op die manier zelfs met de tekstbordjes in de wagens haar naam Blauwe Tram eer aan.

Blauw en Plat in DeN Haag

HTM, emaille, wit op blauw, 365x60 mm, 1908

Dit bordje is afkomstig uit een "Laagdekker" van de Haagsche Tramweg-Maatschappij (HTM). De Laagdekkers zijn in 1908 door Werkspoor in Amsterdam gebouwd. Zij waren laag uitgevoerd zodat ze onder de poortjes op het Binnenhof doorpasten. Het opschrift was boven de middelste ramen van de balkonkoepel aangebracht en besloeg bijna de volledige breedte van de voorruit. Het is een bordje uit de begintijd waarin geëmaillerde opschriften werden toegepast. Daarom is het nog plat uitgevoerd. Pas later kwam het bolle emaille in zwang. Opmerkelijk is de keuze voor een witte tekst op een blauwe ondergrond. Voor straatnaamborden was dat gebruikelijk maar in trams komt deze kleurstelling zelden voor.

Lees meer:

  • Tijdgeest  - "Dem Führer is die Unterhaltung mit den Fahrgästen verboten", bordjes verboden de aandacht af te leiden in het Duitse taalgebied.

 

Terug naar:

Maak jouw eigen website met JouwWeb